En desperat hemmafrus bekännelser

Direktlänk till inlägg 20 april 2011

10 veckor med LCHF

Av Elin Ek - 20 april 2011 09:21

Kom på nu att jag lovat att utvärdera hur dom här 10 veckorna med LCHF har gått.


Jag tappade rätt fort i vikt i början, över 3kg på två veckor har jag för mig. Sen stannade det upp (till min stora besvikelse) det minskade dock runt magen och runt rumpan men jag ville ju se det på vågen också. Veckorna gick och jag tror att jag stod stilla i 5 veckor ungefär, men på något sätt motiverade det mig mer, jag skulle fan inte fuska för då var ju dom första veckorna ogjorda. Så jag bet ihop och fortsatte och till sist så började det minska igen.
Jag förstår nu att min kropp gått in i Ketos som det så fint heter, kolhydratsdepåerna är tömda och kroppen tillverkar ett eget ämne som liknar kolhydrater men som istället för att kroppen måste tillverka en massa insulin (som den måste när du äter kolhydrater och insulin binder fett) så bränner kroppen fett. Och det märks.


Totalt har jag minskat 7,5 kg i vikt på 10 veckor (5 veckor om man räknar bort de veckor jag stod stilla)
Jag har minskat 10 cm runt magen, 7 cm runt rumpan, 6 cm runt varje lår, 8 cm under bysten och 4 cm runt tuttarna.

Nu är jag mer motiverad än nånsin och att avstå tårtan som ligger i frysen eller kakorna i skafferiet är inga problem. Vi har saft och dricka i kylen, det intresserar mig inte ett skit och det känns underbart.
Med tanke på hur lite sömn jag får ihop per natt så vågar jag nog påstå att jag faktiskt är piggare än vad jag skulle ha varit innan.
Framförallt så känner jag mig glad och lycklig. Jag kan inte minnas när jag mådde såhär bra senast, så länge sen är det.


Även om jag tycker om bröd, älskar coca cola, ibland suktar efter mjukglass såhär på våren så är det värt att avstå det. Ibland får man offra sig, och ju mer du offrar dig nu, desto mer kan du njuta sen. Dessutom når du ju njutningen snabbare om du är stenhård och inte fuskar. Varför lägga ner ett år på en diet om du ska fuska när du kan lägga några månader och köra stenhårt? Är det inte bättre att "offra" några månader än att gå runt i ett helt år med dåligt samvete för att du fuskar?


Nu menar ju inte jag att jag kommer att svulla allt jag saknat under dessa månader så fort jag nått min målvikt, lagom är bäst. Men när jag nått målet kan jag faktiskt unna mig ibland, ser man att det brakar iväg så får man väl gå in på LCHF-linjen igen.


Hittade ett kort igår då jag var som störst dvs då jag vägde hela 27kg mer än vad jag gör nu. När jag nått delmål 2 (dvs om 2,5kg) ska jag lägga upp den bilden som före-bild och så ska jag knäppa ett kort på hur jag ser ut nu så ska ni få se. Då förstår nog ni också att jag mår mycket bättre nu.

 
 
Beatrice

Beatrice

20 april 2011 09:45

Grattis! Fy sjutton va duktig du är :D Jag går med på LCHF och har min 6e mätning och vägning idag... Armar 2cm, tuttar 8,5cm, mage 6cm, rumpa
4cm, lår 4cm, vikt 6,5kg.

Gick bara ned 0,4kg denna vecka, buhuu! Men det trappas igång igen nästa vecka. Van nu med 1-1,8kg i veckan :/

http://www.beatricepetterssib.bloggplatsen.se

Elin Ek

20 april 2011 14:53

Ibland stannar det av en stund, för att sedan ta fart igen så håll ut. Jag gick som sagt inte ner ett gram på 5 veckor...

 
Ingen bild

salinaa

21 april 2011 23:43

jag började med lchf för ett tag sen och började rasa i vikt. men fick för mig att jag skulle unna mig lite godis, och självklart så gick det åt helvete som vanligt. började frossa i mig kolhydrater och socker som innan. men nu har jag hittat tillbaka till lchf igen. kände mig väldigt besviken när jag ställde mig på vågen idag, har inte gått ner ett gram, snarare gått upp. det var surt, så jag blev lite tveksam och funderade på att sluta med lchf. men efter att ha läst din blogg tänker jag köra stenhårt igen. verkligen jätte tack för att du inspererat mig att fortsätta kämpa och inte ge upp.

brukar du dricka mycket mjölk eller skippar du den? tack på förhand :) kram.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elin Ek - 7 januari 2012 13:17

Jag vet att jag ibland gnäller på människor som byter blogg hela tiden, men jag är så jävla less på att inte kunna blogga från mobilen på ett enkelt sätt. Därav bloggtorkan då jag sällan sitter vid datorn utan surfar en hel del från mobilen, dessutom...

Av Elin Ek - 2 januari 2012 01:09

Av Elin Ek - 30 december 2011 14:05

Jag gruvar mig lite för abstinensen, sockerabstinensen alltså. När jag började med LCHF var den hemsk, två veckor med extrem huvudvärk och trötthet. Sen när jag åt vanligt ett tag och sen började om med LCHF hade jag ingen abstinens alls. Nu har jag ...

Av Elin Ek - 30 december 2011 13:49

Mamma och Pappa tog lilltjejen på en promenad idag, tanken var att jag skulle göra lite nytta här hemma. Får jag nånting gjort? inte ett jävla skit.Efter att ha somnat halv tre i natt, och sen vaknat av lilltjejens hostningar är jag lite trött idag. ...

Av Elin Ek - 30 december 2011 00:21

Nu var det några dagar sen igen, jag är fortfarande helt matt och slutkörd (känns det som i alla fall) Stormen snuvade mig på min sovmorgon eftersom att N blev utringd för att röja väg. Han fick börja med att röja vägen från oss då två träd vält ner....

Ovido - Quiz & Flashcards