En desperat hemmafrus bekännelser

Alla inlägg under april 2011

Av Elin Ek - 30 april 2011 09:09


Efter dom här två veckorna så kommer det eventuellt bli att vi kör in på mjölkfri LCHF. Kommer självklart att dela med mig av recepten och lite tips (och för er som kör vanlig LCHF så byter ni bara ut mot riktig grädde osv)

Det går ju som sagt att köra mjölkfritt, när det gäller gräddprodukterna så blir det tyvärr så ibland att man får ligga lite högre på kolhydratsintaget (om man inte kör soyagrädde men den kan vara lite för stark att köra enbart på, för magen) havregrädden är bättre, och så finns det ju havremjölk. Dom ligger på 6g/100g har jag för mig.

Kokosgrädde går annars eller kokosmjölk men tro mig, den är inte god att använda i alla maträtter utan ska du laga på den så rekomenderar jag att du lagar typ thaiinspirerad mat med mycket kryddor.


Ska även testa att baka mjölkfritt lchf-bröd. Men jag återkommer om det. Jag har funderat och finurlat lite (med tanke på att det är ost eller kesella i alla lchf-bröd typ) men jag måste provbaka först innan jag kan säga något om det.


Jag återkommer om två veckor angående det...

Av Elin Ek - 30 april 2011 08:51

Idag blir det kalas/partaj hela dagen...
Min syster har ju fyllt 35 (och mamma, pappa och min andra syster har också fyllt år) och nu idag så ska vi fira syrran i forsa. April är en kalasmånad då lilltjejen fyller 16:e, mamma, pappa och ena syrran 24:e och min andra syster 27:e
Var lite orolig att jag skulle gå 13 dagar över tiden med lilltjejen för då hade hon kommit den 24:e hon också, men jag gick ju bara 5 dagar över...


I alla fall så ska vi dit på mat kl två idag. Sen åker vi hem, jag byter om och fixar till mig lite och sen får jag skjuts tillbaka för då var det fest för kompisar till syrran, och så jag och min andra syster då förstås...


Fast även om jag inte är lika hård nu på vad jag äter så ser jag till att äta det som är lite nyttigare än allt annat. Har inte börjat med mjukt bröd än utan äter hårdbröd till frukost, till det blir det kaffe (måste ha kaffe på morgonen)
Igår blev det en greksallad till lunch med keso till (lööööv keso) och till middag åt vi faktiskt tacos, även om jag snålade in på chipsen lite...
Appropå keso så nu när jag tillåter mig själv att äta lite mer kolhydrater kanske det är på sin plats att jag testar keso mellanmål, en fågel viskade i mitt öra att dom är lite beroendeframkallande ;) Skulle ju vara bra med tanke på att jag brukar bli hungrig redan vid halv elva på förmiddan (äter som sagt två hårdbrödmackor med kaffe kl sju på morgonen) skulle behöva något så att jag i alla fall håller mig till tolv på dan innan jag äter lunch. Lunch vid elva gör att jag är döhungrig kl fyra och är det någon som då jobbar över som igår så klättrar jag på väggarna halv fem av hunger...
Jag vill heller inte äta en kraftigare lunch, det känns som att sallad (utan pasta eller ris) är precis lagomt, jag blir lagom mätt och håller mig i typ 4:a timmar (vet att man egentligen ska äta var 3:e timme)
Alt. är ju i och för sig att jag äter mellanmålet på eftermiddan vid två, måste ju vara bra mycket bättre än att ta en kaka till kaffet.


Nä, nu somnade lilltjejen precis och jag ska passa på att duscha och fixa mig.

Av Elin Ek - 29 april 2011 09:41

Insåg idag att det är nu exakt två veckor till Bandit boat. Med andra ord är det nu jag ska börja tillsätta kolhydrater i kosten igen...
Tänkte vänta tills på måndag men jag sa ju två veckor från början så jag får väl smygstarta lite nu.


Så idag åt jag hårdbröd till frukost för första gången på typ 12 veckor. Ändå åt jag det "nyttigaste" hårdbrödet som innehåller 48g/100g men 5g/skiva. Två sånna blev det och så kaffe på det. Med andra ord, jag ligger redan på 10g kolhydrater i intag idag.
Till lunch blir det nog greksallad, det är mitt nya beroende tror jag :P
TIll middag tänkte vi tacos, jag skippar chipsen (eller om jag tar ett eller två) men kör med kryddmixen (som innehåller druvsocker) jag måste ju vänja kroppen vid socker också såklart.

Det jag försöker tänka på nu när jag ska börja äta lite kolhydrater igen är att dra ner lite på fettet, jag slutar inte äta fett utan bara minskar ner lite.
Kroppen behöver fett för att kunna ta upp viktiga vitaminer och mineraler och fettskräcken vi har haft i sverige med alla dessa lightprodukter är inte bra alls.
Däremot ska man även komma ihåg att kolhydrater och socker ökar produktionen av insulin, och insulin binder fett. Därför ska man minska ner lite på fettintaget och kanske inte laga mat på grädde varje dag men en sallad med lite fetare dressing gör inget.


Hela tiden har jag sett fram emot den här dagen då jag kan äta kolhydrater igen, jag har funderat ut allt jag vill äta. Vanligt bröd till salladen, hamburgare, strips, thaimat (å vad jag har saknat thaimat) coca cola. Men är jag sugen på det nu när jag verkligen är där?? Nä, inte ett dugg.

Jag hoppas att det håller i sig, att jag kan äta lagomt med kolhydrater och fortsätta äta nyttigt, det är väl det som är lite meningen, att man ska fortsätta äta mycket sallad och grönsaker och bara äta lite kolhydrater men kunna unna sig bröd ibland.


I alla fall så blir det lite kolhydrater nu under två veckors tid, jag hoppas att det blir en lagom chock för kroppen så att det efter dessa två veckor kan strypa kolhydraterna igen och gå ner de sista 7 kilona. Dessutom hoppas jag på att jag inte går upp allt igen under dessa två veckor, men det är en liten sporre till att börja röra på mig mer. Fast just nu ligger promenaderna på is då vi har punka på vagnen :( Måste försöka fixa det för "shoppingvagnen" är inge rolig att promenera med på grus...  

Av Elin Ek - 28 april 2011 14:31


Om man ska tvätta, och mot förmodan inte vet hur man doserar tvättmedel utan doserar efter vad man tror, om det då är tvättmedel kvar i facket när maskinen är färdig, eller om det är så pass mycket att det t.o.m runnit över. Då fyller man väl för fan inte på med lika mycket tvättmedel nästa gång, och gången efter det, och efter det.

Av Elin Ek - 28 april 2011 10:13

Usch vad jag längtar till båten nu, vara barnfri i två dagar och inte behöva passa några tider :P
Ibland behöver man ett avbrott från vardagen helt enkelt.




På måndag ska jag i alla fall börja introducera lite kolhydrater igen. Eftersom att en stor del av mitt liv kretsar kring min vikt och LCHF just nu så nojar jag som fan men det ska nog gå bra.
I två veckor tänker jag äta kolhydrater, sista veckan även lite socker för att vänja/chocka kroppen lite. Efter två veckor med kolhydrater tänker jag gå in lika stenhårt på LCHF igen för att se om jag kan gå ner de sista 7 kilona jag har kvar.
Jag hoppas bara att jag inte får smak på allt jag inte har tillåtit mig själv att äta, för jag kommer att dricka coca cola och jag kommer att äta chips i hytten för att inte bli bakis dagen efter (jag blir bakis av två glas vin annars) :P
Men den dagen den sorgen. Återstår att se vad man väger efter 2 veckor med kolhydrater, jag kommer självklart att uppdatera er lite om hur det går och om hur jag mår och hur vikten rör sig såklart.    

Av Elin Ek - 27 april 2011 22:24

Idag var jag på kappahl en sväng, kikade lite på kläder till lilltjejen. Älskar att det finns barnkläder i alla dess färger där, allra mest älskar jag att det finns "tjejkläder" i "killfärger" just nu.
Kollar du på t.ex H&M så är nästan alla tjejkläder vita, rosa, lila eller röd/rosa dessutom måste det vara volanger på ärmarna eller någon annanstans på plagget. Hälften av alla kläder jag köpt till lilltjejen där är från "killavdelningen" jag köper det jag tycker är snyggt och lekvänligt (volanger, tyll och ryshpysh är INTE lekvänligt).
Just därför fastnade jag för lite på kappahl idag, allt var inte rosa och tuttinuttigt (även fast mycket var det men inte allt) det fanns blåa klänningar, blå/gröna tunikor, mycket blått och det gillas :) Jag gillar blått, och vissa grönfärger även fast favoriterna är svart/grått/mörklila


Varför ska man klä sin tjej i enbart rosa eller lila? varför är rosa en tjejfärg som tjejer bara ska klä sig i medans killar får välja och vraka bland vitt, blått, grönt, grått, brunt, svart... ja alla andra färger...


Nej jag klär inte min tjej som en "typisk" kille, jag försöker faktiskt till och med bryta av med något tjejjigt eftersom att jag ofta får frågan om det är en pojke (antar att det är för att lilltjejen inte har nå hår på huvudet och inte går i helrosa á la barbapappa)

En blårandig tröja är skitsnyggt till blåa jeans t.ex rosa jeans är något jag inte direkt skulle köpa själv. Jeansblått är snyggt helt enkelt och tidlöst.


Visst gillar jag rosa också, men inte jämt. Det måste vara någon form av balans, barnkläder i alla färger som finns ungefär. Rosa ibland, blått ibland, svart ibland, ja ni förstår...

Av Elin Ek - 27 april 2011 19:20

Ingredienser:
150 g smör
150 g sötmandel
100 g hasselnötter
4 ägg
0,5 dl sukrin
2 tsk bakpulver
1 tsk ekologiskt vaniljpulver
1 msk fiberhusk



Gör så här
1) Sätt ugnen på 200 grader
2) Smält smör och låt svalna
3) Mal eller mixa mandeln och hasselnötterna.
4) Blanda i vaniljpulver, fiberhusk och bakpulver i "mandelmjölet".
5) Vispa ägg och sukrin poröst och fluffigt.
6) Vänd ned smöret och mandelmjölet med alla övriga ingredienser i äggfluffet.
7) Häll upp i muffinsformar
8) Grädda i cirka 15-20 minuter i mitten av ugnen.



Fast jag blandade ihop allt och bara rörde om, och det blev lika gott det. Så går det när man har bråttom och inte läser igenom hela receptet :P

LCHF · Mat
Av Elin Ek - 27 april 2011 17:23

Idag har jag klippt håret, de flesta ser det som en avkoppling, att få sitta där och ha någon annan som pillar i håret ungefär. Själv får jag jävligt ont i nacken varje gång jag gör det (kanske därför det bara blir 2 gånger om året?)


Det spelar ingen roll hur jag sitter jag får lika ont ändå, det är samma sak med tandläkaren...
Efter frisören blev det stan med svärmor. Jag kände att jag var lite off om jag ska vara helt ärlig. Förvirrad, okoncentrerad. Jag glömde svara på sms, tappade telefonen i backen, la saker i fel fickor (jo jag har vissa saker ALLTID i höger ficka, och vissa i vänster) Mötte några jag känner och kände mig helt borta typ så jag ber om ursäkt om jag verkade lite småoff sådär... Jag blir lätt så när jag har ont, jag försöker dölja det och köra på men det går inte, det lyser igenom...


Nu ska jag bara hälla i mig resten av magnecylen och sen ska jag och lilltjejen dejta tvättstugan...

Ovido - Quiz & Flashcards