En desperat hemmafrus bekännelser

Alla inlägg under mars 2011

Av Elin Ek - 31 mars 2011 20:58

Idag åkte jag ner till gävle för att hämta upp mor och far.
Syrran körde upp dom dit och vi lunchade på gävlebro tillsammans innan hon åkte tillbaka till stockholm och vi åkte uppåt.

Dom var i alla fall okej och tog det hela bra, resebolaget hade skött allting kanonbra och dom hade försökt hålla humöret uppe även om allting var blött och inte hade gått att torka på 5 dagar.


Jag kokade kaffe till min thermosmugg, laddade ett usb-minne med musik och lämnade lilltjejen hos svärmor (som var ledig idag som tur var) sen drog jag neråt.
Måste erkänna att det var underbart att köra bil helt själv med hårdrock på högsta volym.

Av Elin Ek - 31 mars 2011 20:52

Jag har äntligen nått första delmålet, väger till och med 0,2kg mindre än första delmålet. Med andra ord har jag hittills tappat 5kg sen jag tog tag i vikten igen och mer ska det bli.
Tror att belöningen ska få bli skorna jag redan har köpt, även fast jag är sjukt sugen på en klocka. Surfade dock runt och hittade en annan såklart men den var mycket dyrare så den kanske får bli senare när jag totalt har tappat 10kg.


Räknar man från då jag vägde som mest har jag nu tappat 25kg, en liten klapp på axeln tycker jag att jag förtjänar :)

Av Elin Ek - 30 mars 2011 17:13


Helt plötsligt blev jag rädd och orolig, läste en artikel i expressen om att det var kaos på flygplatserna i thailand pga att alla turister ska evakueras och dom som inte ska evakueras reser vidare mot bättre ställen där det inte är översvämningar.
Jag hoppas bara att mamma och pappa kom iväg innan kaoset. Mest orolig är jag över pappa, om han verkligen kommer att klara av den stressen. Jag är rädd för att han kommer att vara ett vrak när han kommer hem. Jag är livrädd att han ska ta flera steg tillbaka och vi ska få återuppleva allt igen.
Jag får ångest, panik, ont i magen.

Av Elin Ek - 30 mars 2011 15:20

Var som sagt in på Åhléns idag och inhandlade lite smått.
Köpte bl.a dessa:


En liten burk eller vad man ska kalla det som man kan ha pads i, slipper man ner och gräva i den där förbaskade påsen varje gång man ska ha en.
49kr 


 
Smart förvaring med sugpropp. Passade perfekt att ha tops i.
Satte den längst nere i hörnet på spegeln så är den inte i vägen men ändå är den väldigt nära när man behöver en (behöver jag tillägga att jag rätt ofta kladdar när jag sminkar mig, övning ger fan inte färdighet i det fallet, kan kanske vara för att jag alltid har så bråttom)
Just denna kostade 59kr, fanns även utan sugpropp för 49kr   


Har ju ett sminkbord i klädkammaren, anledningen till att det inte har kommit bild på det än är för att det inte är helt klart. Det ska upp en hylla och två lampor. Sen så får ni se, promise.

Av Elin Ek - 30 mars 2011 15:16

Då var vi hemma från BVC, tog en sväng in på Åhléns också för lite småshopping :)


Ska prova smörja med kortisonsalva på lilltjejen nu två gånger per dag i 7-10 dagar för att se om det blir bättre, och så fortsätta smörja med "vanlig" salva där emellan. Hoppas på att klådan försvinner för henne.  
Hon tyckte att det var väldans kul på bvc nu, fanns ju så mycket att leka med.
Måste nog införskaffa ett litet minikök åt henne sen när hon har fått sitt rum för hon verkade gilla det.

Av Elin Ek - 30 mars 2011 12:15

Kom ju på att jag lovat att utvärdera och lägga upp receptet på brödet jag bakade häromdan. Här kommer det:


Ingredienser
200 g (3dl) linfrö
50 g (1dl) sesamfrö
50 g (0,75dl) hasselnötter
50 g (0,75dl) mandel
50 g kruska kli, fiberex eller fiberhusk (jag körde fiberhusk)
2 tsk bakpulver
1,5 msk brödkryddor (dom skippade jag då jag inte hade några hemma)

 

Mixa allt till ”mjöl” (jag körde allt i mixerskålen ni vet den där med knivar i som oftast följer med när man köper en stavmixer)

Blanda sedan ihop:
50 g smält smör
1 dl creme fraiche
250 g keso
6 ägg

 

Gör så här
Mixa allan nötter och frön till ”mjöl” i till exempel en mixer.

Blanda ihop allt och häll i en avlång brödform klädd med bakplåtspapper, (jag tog lite solroskärnor på brödet). Grädda i 60-80 min (beroende på ugn) i 175 grader. Ta ut brödet ur formen och låt det svalna. Skär i tunna skivor.


Hade mitt bröd i i en timme, såg lite kladdigt ut när jag tog ut det men det hårdnade till sig sen. Smakade när det var nygräddat men blev lite besviken men efter att det legat en dag så var det faktiskt helt okej.
Otroligt mättande bröd, en skiva räcker gott och väl åt mig på morgonen sen är jag proppmätt. Men man behöver nog lite pålägg på för att det ska vara riktigt gott. Kalkon och ost kör jag med. Dessutom känns det färskt väldigt länge, fortfarande saftigt efter 2-3 dagar.


Bild och recept är taget härifrån: http://www.lchf-recept.se/super-gott-lchf-brod/

Av Elin Ek - 30 mars 2011 10:38

Nu är jag ruskigt nära första delmålet, 0,2kg kvar sen så... Har man för höga krav om man hoppas på att nå det innan veckan är slut?

Idag ska vi på bvc med lilltjejen, kolla upp hennes utslag som har börjat klia. I början såg hon bara torr ut sen blev hon lixom rödflammig, spelar ingen roll hur mycket jag smörjer det går inte bort. Så nu ska dom kolla på det.


Hade även tänkt dejta dammsugaren idag, utifall det blir till att åka och hämta mor och far imorgon, får väl se om jag ska hämta dom i gävle eller i uppsala, uppsala vore ju bäst för då kan jag åka tidigare och dejta åsa en stund :)
Måste även damma här hemma, och torka golv men vi får se vad jag orkar med.

Senaste dagarna har jag haft en sån fruktansvärd värk, migränhuvudvärk, ont i nacken så det strålar ut i armarna, ont i käkarna så att jag haft svårt att äta, och bruset i öronen ska vi inte prata om. Såhär ont har jag inte haft sen åren efter olyckan, det var såhär ont jag hade i skolan när man gick heldagar. Efter skolan har ju jag varit sjukskriven till och från och enbart jobbat halvtid, ont har jag då också men inte sån här smärta. Den här är olidlig, hade jag jobbat hade jag sjukskrivit mig själv, legat i sängen i ett mörkt rum och druckit nyponsoppa ur ett sugrör. Så ont har jag.
Som tur är är lilltjejen snäll och duktig på att roa sig själv och nu när jag rensat bort allt och knytit igen skåpen kan hon röra sig fritt i lägenheten.

Värktabletterna hjälper lite, men smärtan är fortfarande fruktansvärd.
Idag är det dock lite bättre och jag känner att jag kanske orkar ta itu med lite här hemma och komma ikapp lite. Även om jag nog ska ta det väldigt lugnt, för även om smärtan är mindre så finns den där och risken blir att jag får bakslag om jag kör på för hårt.

Av Elin Ek - 30 mars 2011 10:29

Häromdan fick jag ett mess från mamma, dom är ju i thailand. Dom berättade att det är kaos där, att vägar och broar har spolats bort, människor har dött, tv och internet har slagits ut, det mesta är stängt, osv.
Dom hade sms kontakt med resebolaget och var beordrade att stanna på hotellet.
Senare samma kväll kom ett till mess, dom skulle bli evakuerade till Krabi.
Dom var ju dessutom på det värst drappade stället, Kho Samui. Läste igår att färjorna och flygen därifrån har ställts in och turisterna är strandsatta. Tur var väl det att mamma och pappa blev evakuerade dagen innan dom ställde in allt.
Nu står det att 15 personer har dött och thailänska flottan evakuerar turisterna.


I morse fick syrran ett sms, dom har skickat ner ett tomt flygplan för att plocka hem turisterna. Mamma och pappa skulle väl egentligen ha varit där nån dag längre men jag tror nog att det inte gör så mycket att dom får flyga hem nu. Ikväll landar dom på arlanda, dom får sova hos syrran i stockholm så skulle hon köra upp dom hit imorgon, eventuellt så skulle hon och jag mötas halva vägen så att hon slapp köra 60 mil på en dag.


Tror nog att dom tycker det är rätt skönt att komma hem till våren i sverige, se lite solsken efter att ha sett regn i två veckor.

Ovido - Quiz & Flashcards