En desperat hemmafrus bekännelser

Alla inlägg under maj 2011

Av Elin Ek - 31 maj 2011 15:36


Och där tog energin slut. Har jag städat nå mer? nä. Har jag börjat med maten? Nä.


Lilltjejen sover nu igen, tog lite tid att få henne att somna i vagnen eftersom att jag somnade själv sittandes i stolen när jag skulle gunga henne till sömns. Ändå tror jag att medicinen börjar verka nu eftersom att jag faktiskt är lite piggare...


Hällde precis i mig en celsius så jag hoppas på att energin snart kommer tillbaka, jag tänkte i alla fall dammsuga kök och sovrum nu när lilltjejen sover och så ska jag ju även laga mat... Tänkte laga lax med blomkålsmos men jag vette fan om jag är sugen på det, tror att det får bli kyckling med jordnötssås istället, det går rätt snabbt att göra.

Av Elin Ek - 31 maj 2011 12:15

Lilltjejen fick sova i vagnen i natt. Försökte lägga henne i sängen men hon vaknade var 30:e minut och grinade för att hon var tät i näsan (förmodligen) ändå pallade jag upp huvudändan på sängen men det hjälpte inte.
Till sist så la vi henne i vagnen och hon somnade där nästan direkt. Fällde upp ryggstödet lite så att hon inte låg plant och hon har bara vaknat 2 gånger i natt. Hon har dessutom somnat om nästan på en gång då jag gungat vagnen lite.
Bra att hon får sova när hon är såhär förkyld, hon behöver nog vila.


Fick henne att sova i vagnen kvart i elva, hon vaknade kvart över av att hon nös men sen somnade hon om igen och har nu sovit i en timme till. Så hon vaknar nog snart.


Då blir det lunch och sen ska vi åka och handla mat då kylskåpet gapar rätt tomt. N hade bilen igår så jag tog mig inte iväg för att handla så igår blev det hämtmat (sallad)

Jag börjar lessna lite på den här dieten nu faktiskt, inte för att den är enformig eller att det inte är god mat utan just för att vissa dagar orkar jag inte laga mat och vill köpa hem, men då finns det ju i stort sett bara ett alternativ och det är sallad. Och det är ju lite tråkigt.

Men det är snart bara 5kg kvar, snart har jag gått ner 10kg med LCHF och totalt 30 kilo!! (då räknar jag från det jag vägde innan graviditeten) Underbart.


Nu när lilltjejen har sovit har jag passat på att ta tag i sånt man måste ta tag i men alltid skjuter upp. Har rensat ur hennes garderob från urväxta kläder och har även rensat linneskåpet från slitna handdukar, sängkläder som börjar bli urtvättade och som man ändå aldrig använder och dessutom har jag plockat ur lite diskhanddukar (vi har mängder av sånna tydligen :P) Så nu fick lilltjejens handdukar plats i linneskåpet och det blev lite mer ordning i hennes garderob.
Har även bäddat rent i våran säng och i lilltjejens säng. Får väl bädda rent igen när hon blivit frisk.
Känns skönt att få sånt gjort, jag vill ha ordning men ibland orkar man inte och då bara trycker man in allt i en garderob. Men nu så slipper jag vålda in sängkläderna för nu finns det plats :)

Tror att det blir en städdag idag, det känns så.

Av Elin Ek - 30 maj 2011 21:25


Lilltjejen har feber och är supersnorig. Hela dagen har hon varit ynklig och smågnällt även fast hon har varit så duktig och lekt med sig själv och suttit och myst med mig i soffan och läst bok.
Hon har ju bara varit såhär 1 gång tidigare, och då tror jag mest hon var snorig och inte hade feber. Men nu fick hon en alvedon till natten så jag hoppas hon sover bort febern.


Natten som var var inte direkt rolig. Hon somnade utan problem men vaknade en timme senare och gallskrek, stackarn hade ont i magen. Hon fick komma upp en stund och somnade om i min famn, 30 minuter senare var det gallskrik igen.
Efter några försök till att trösta och lägga tog vi in vagnen i köket och la henne i den. Lullade henne över tröskeln in till sovrummet och hon somnade nästan direkt. Flyttade över henne till sängen men har fått vakna en gång i timmen i natt för att gunga sängen lite (vyssanlull-fötterna är guld värda)
Jag la mig och sov i fotändan så jag bara kunde sträcka ut armen och gunga lite och det verkar bli samma sak i natt för nu gnäller hon va 20:e minut men hon är ju så tät och snorig stackarn. Men jag hoppas hon sover i alla fall, hoppas kan man ju :P


Igår blev det nåt konstigt med mig igen, började helt plötsligt kallsvettas och började må illa. Kändes nästan som att jag ville spy fast ändå inte. Gick in i badrummet och efter en stund kikade N till mig, då satt jag på badrumsgolvet och var likblek i ansiktet, svetten bara rann av mig...

Kom fram till att det måste vara för att jag åt för dåligt igår i uppsala. N kom med en hårdbrödskiva till mig så där satt jag p toagolvet och åt hårdbröd. Lyckades i alla fall bli så pass pigg att jag orkade gå till sängen och lägga mig.


Idag är jag inte heller riktigt 100 och jag ser inte fram emot imorgon om den här natten ska krångla. Då blir det nog verkligen till att passa på att lägga sig när lilltjejen sover, om hon vill sova. Det ville hon knappt idag.


Man känner sig så hjälplös när ens lilla hjärta är sjuk. Nässugen och saltlösningen blir hon skitförbannad på och det går ju inte direkt att förklara för henne att det blir bättre... Ändå har som sagt lilltjejen varit väldigt lite sjuk (hittills) peppar peppar. Men jag hoppas att hon blir bättre snart.

Av Elin Ek - 29 maj 2011 22:15

Nu är vi hemma efter en heldag i uppsala, eller vi har varit hemma ett tag men vi har nattat lilltjejen, provat kläder och pratat lite...

Svärmor och svärfar har även varit här en kort sväng.


Även om dagen inte började så bra så slutade den bra. Jag hade grymt tråkigt mellan nio och tio. Jag kände mig irriterad och jag vet inte allt. När saker och ting inte går som jag planerat blir jag på sånt dåligt humör.


I alla fall så strosade jag runt på Ikea i lugn och ro, det var rätt skönt att gå där alldeles själv och tänka igenom, lyfta på allting och planera. Så nu är hela vårat framtida boende planerat :P

När jag gick runt där så ringde Åsa, vi pratade en stund och kom överrens om att om jag hann så skulle jag åka ut till henne.


Efter ikea, rusta, coop forum och skopunkten åkte jag in mot centrum. Jag blev riktigt imponerad av mig själv för jag hittade alldeles galant där. Parkerade bilen i ett parkeringshus och gick den korta biten in mot affärerna jag skulle på.


Detta var vad som fick följa med hem i klädväg:



Ett par mörkblå jeans.
99kr


  
En magkort tröja (jag tänker dock ha ett linne under då jag tycker det ser lite trash ut med magkort, i alla fall om man är över 20 år :P) Men den var ju så snygg så med ett svart eller vitt linne under blir den perfekt.
99kr även den.


  
Ett par korta byxor med fickor och lite dragkedjedetaljer. Supersköna.

319kr  




En BH med strassdetaljer

99kr


  
En lång tröja med ficka på magen och hög krage. Perfekt kalla sommarkvällar eller till hösten under skinnjackan. Jag som har problem med nacken kan behöva en krage så slipper jag ha halsduk jämt när det blåser eller är kallt.

99kr  




Ett par supersköna joggingbyxor med döskallar i midjan ;) Dessa var så sköna att jag inte kunde låta bli. Dessutom sitter mina gamla byxor inte så snyggt längre.
Även dessa gick på 99kr


Alla dessa plagg gick alltså på ca 800kr. Behöver jag säga att jag fullkomligt älskar den affären? Synd att dom inte har en webbshop.

Hittade även en sån jävla snygg klänning i typ 50-talsstuk för 319kr. Men den fanns inte i min storlek då den jag provade inte gick igen över tuttarna :P Men åsa skulle hålla utkik så kanske hon kan köpa den och sedan skicka upp den hit.  


Köpte även 3 par trosor men dom anser jag inte att jag behöver visa. Ett halsband fick också följa med hem.

Det är så jävla roligt att handla när man får mycket för pengarna. Dessutom behöver man knappt kolla på prislappen där då tröjorna kostar mellan 89-169kr ungefär. Jeansen är inte dyrare än 399 (har jag för mig)

Hittar man nåt snyggt där kan man gott och väl köpa det med gott samvete, dessutom har dom lite tuffa och annorlunda kläder...


I morse kändes det som att jag inte behövde åka ner dit nå mer, men efter dagen så känner jag att jag vill ner igen snart. Nån gång i sommar måste jag bara ner och shoppa lite till (då har jag förhoppningsvis nått min målvikt)


När jag hade shoppat lite där och shoppat lite på en inredningsbutik så åkte jag ut till åsa. Hon fick sin födelsedagspresent och även en tavla som jag hittade till henne på stan. Jag tyckte att hon behövde den nu.


Jag är inte den personen som är långsint så länge människor inser sina misstag, att dom gjort fel eller att dom har brister som alla andra människor.
Jag är en förlåtande person, jag är inte heller perfekt och har gjort många misstag i mitt liv och jag hoppas att människor även förlåter mig.

Jag försöker lära av mina misstag och hoppas på att andra gör detsamma.

Saker kan gå fel, på en minut kan livet vändas upp och ner.


Jag hade ändå en trevlig dag, så pass trevlig att jag minsann bestämt tänker åka ner igen...

Av Elin Ek - 28 maj 2011 20:48

Idag var vi även ner på bakluckeloppisen. Mamma hittade lite leksaker till lilltjejen så nu har hon leksaker även där. Hon sprider sig lite överallt våran lilla tjej ;)


Själv såg jag mycket som jag skulle kunna tänka mig, men kanske inte just nu. Jag har planer för gården och hemmet men man kan inte samla på sig allt innan det är klart, vi har helt enkelt inte plats. Men det kommer ju en till nästa år, och vem vet, jag kanske står där själv och säljer. Insåg idag att jag har två bananlådor med glas på mammas vind och vi har två flyttlådor med glas här nere i förrådet. Vi är nog lite samlare båda två även om jag är den som blir känslomässigt bunden till mina saker och har väldigt svårt att skilja mig från allt.

När jag bodde på byvägen hade jag till och med svårt att slänga blommor jag fått, jag hade torkade rosor överallt. Dammsamlare. När jag flyttade så slängde jag allt men ändå så tänker jag på att torka varje bukett jag får/köper. Jag gör det däremot inte för jag hatar när det är dammigt och torkade blommor går ju inte direkt att damma av så bra.


Det enda jag hittade som jag verkligen ville ha just nu och som vi får plats med var två av dessa:

Väggljusstake för värmeljus...

Jag hittade sånna på tradera för nåt år sen men vann inte auktionen och nu hittade jag två där. 50kr blev det. Sånna saker tycker jag om, lite udda saker, saker som blir lite personliga. Det är väl därför jag har samlat på mig massvis med saker tills vi bor större, hittar jag något lite speciellt så köper jag det, annars kanske det inte finns kvar när vi har plats för det. 


(och nej, våra väggar ser inte ut sådär utan kortet är knäppt mot väggen i källaren då ljusstakarna hamnade i förrådet)  

Av Elin Ek - 28 maj 2011 20:43

Idag följde jag med mamma till bättre begagnat och hittade den sötaste dockvagn jag någonsin sett.
Jag gillar gamla prylar egentligen, även om jag vill ha ett modernt hem så har jag en liten förkärlek till gamla saker och allra helst lite retro...


I alla fall så köpte mamma den här till lilltjejen och just nu står den där hos henne. Hon skulle tvätta upp allting (precis allt gick att ta löst så det var ju bra)

Tyckte att den var riktigt läcker, så fin att jag egentligen skulle vilja ha den som prydnad.

150kr gav hon för den.
Tror nog att jag måste sno hit den sen när lilltjejen fått eget rum ;) 


Egentligen är den väl lite för tuttinuttig för min smak men helheten gjorde att det faktiskt funkade... I värsta fall får man väl plocka lös allting, ta alla mått och sy eget, jag kan ju sy bara jag vill...

Av Elin Ek - 28 maj 2011 20:35

Igår planterade jag om mina blommor, eller våra blommor heter det väl men eftersom att det var mina från början (N hade bara nån enstaka "riktig" blomma) så blir det lätt att det blir just "mina" ;)
Dessutom är det väl bara jag egentligen som vill ha blommor, jag tycker det livar upp lite med riktiga blommor. Är dock lite allergisk mot blommande blommor så det får bli bladblommor istället.


Till saken. Jag planterade som sagt om igår, och det behövdes vill jag lova. Såhär såg blomman ut :/



Knappt någon jord kvar, stackars lilla misskötta blomma. Ändå växer dom som ogräs så dom trivs väl ändå. Nu har dom i alla fall fått större krukor och jag har delat på Aloeblommorna. När jag flyttade från byvägen hade jag 1 sån, den hade jag haft under alla år jag bodde där (4 år eller nåt sånt) Nåt skott hade väl kommit men inte mer än så. Planterade om den när jag flyttade hit och nu var det typ 3:e gången jag fick plantera om dom och då har vi bara bott här i ca 2 år snart... Det ploppar upp nya skott varje månad så nu fick jag slänga några, men sparade de flesta och spred ut i lägenheten. Jag har ju lite svårt för att slänga saker ;)  

Av Elin Ek - 28 maj 2011 15:25


Förmiddagens fundering: Kör alla människor i 30km/h eller är det bara jag som råkar hamna bakom dom?


Eftermiddagens fundering: Har människor lika svårt att hitta bromsen som dom har att hitta gaspedalen? Man behöver inte 500 meter för att komma upp i 50km/h efter en korsning...



Och ja... jag är en sån som tycker att människor som stoppar upp och stör trafiken (dvs dom som ligger i 30 på 70-väg) borde bötfällas precis som dom som kör för fort.
När jag tog körkort (låter som om det var mååånga år sen men det är det ju nästan ;P) då fick man minsann lära sig att man inte skulle störa och inte hindra, och att man skulle hålla hastigheten så gott det gick för att underlätta för övriga trafikanter.

Kör man för sakta så leder det bara till att folk gör korkade omkörningar och man blir då (enligt mig) medskyldig till att utsätta andra människor för onödiga faror...


Är man så jävla osäker att man inte kan hantera bilen i 70km/h, ja då kanske man inte ska ha körkort alls...

Ovido - Quiz & Flashcards