En desperat hemmafrus bekännelser

Alla inlägg under januari 2011

Av Elin Ek - 29 januari 2011 19:59

I morse kl nio packade vi in oss i bilen och for upp mot Älvros.
Min farmors syster, alltså min pappas moster fyllde hela 100 år igår.

Helt jävla otroligt egentligen, där sitter hon, ser lite dåligt och hör lite sämre men är helt klar i skallen. "Meeen lilla elin är du mamma nu, jag som kommer ihåg när du var liten och minsann talade om för mig att du kunde själv, fast du sa kan slejv"
Lilltjejen skötte sig exemplariskt och charmade alla i sin väg (som vanligt :P)


Några bitar smörgåstårta senare, lite kakor och några koppar kaffe så åkte vi dom 15 milen hemåt igen.
Det var spårigt och jävligt och det blåste som fan men det gick bra ändå, passaten är som en pansarvagn (när det inte är nån soptunna i närheten då) :P


Nu sitter jag här, N m.fl är på övervåningen och håller på. Lilltjejen sover och jag funderar över vad jag ska göra för att hålla mig vaken.
Såg att det var engmans på bockarna ikväll, det hade ju varit trevligt, men eftersom att jag själv är totalt värdelös på att planera och ingen annan gör det åt mig så blir jag hemma ;) Jag såg annonsen i morse, sen glömde jag bort det. Hade jag hört med någon redan då, eller kanske innan så hade det ju löst sig men glömsk som jag är så kom jag på det nu igen och nu ligger ju lilltjejen och sover. Det skulle vara som förr i tiden när folk hörde av sig och bara frågade om man skulle haka på, då var det lixom nån annan som stod för planeringen och jag visste bara vart jag skulle dyka upp och vilken tid. Det var tider det :)

Av Elin Ek - 28 januari 2011 21:12

Idag var det begravning. Jag gillar inte begravningar (men vem gör det?)
Vi åkte dit till halv ett. Allt var dukat och klart sen igår så jag kramade om mina systrar, småpratade lite och sen gick vi till kyrkan.


Det var så fint, precis när begravningsakten började lyste solen in genom fönstren och lyste upp hela kyrkan.
Två psalmer sjöngs och så sjöng A två låtar. Hon sjöng så jävla fint.


Det var dessutom en jättebra präst, han pratade så personligt, på något sätt direkt till en. Han pratade om att döden kanske inte var slutet utan istället början på något, något större. Att livet var en resa mot ett mål och det efter döden var målet.
Han gjorde en liknelse som fastnade vid mig (och jag är inte kristen på något sätt alls) Han sa att livet var likt ett skepp som befann sig på ett hav. Ibland stormade det riktigt mycket, och ibland sken solen, det var livets lyckliga dagar då solen sken. Skeppet var påväg mot en hamn, hamnen var inte slutstationen utan där kunde allting börja på riktigt. Resan dit var livet, hamnen var döden, det som hände efter man nått målet var livet efter döden.


I alla fall så var det så fint, men att se mina älskade systrar så ledsna var så sjukt jobbigt. Att se dom gråta och ta farväl av sin pappa gjorde så ont i mig. Det var först då tårarna kom, när jag såg och kände deras smärta.


Deras pappa skulle ha fyllt 61 år nu i januari. Han lämnade livet alldeles för tidigt.


Det har varit en ganska tuff dag idag, mycket känslor men ändå mycket tacksamhet. Jag är tacksam för att jag har dom jag har i mitt liv.
Lev varje dag som om den vore den sista.



Vila i frid Håkan.  

Av Elin Ek - 27 januari 2011 13:34

Tredje dagen med städning idag, eftersom att min kropp är halvpaj och inte fungerar som jag vill så får jag dela upp det :P
Igår dammade jag lägenheten, tvättade och torkade golven, idag blir det badrummet som ska skuras hade jag tänkt. Lite drygt att städa 3 dagar i veckan man vad fan gör man då? städa måste man ju och jag orkar inte ta allt på en dag, det går inte för då blir jag dålig i två dagar efter ändå.


Imorgon är det som sagt begravning och jag har ingen aning om vad jag ska ha på mig. Lilltjejen får vara hos farmor och farfar i några timmar.
Sen på kvällen vet jag inte vad som händer, lite småsugen på vin faktiskt fast det får i så fall bli på lördagkväll eftersom att vi ska åka kl nio på lördagsmorgonen upp till älvros. Meen man kanske skulle ha handlat hem en flaska utifall man fortfarande är sugen på lördagkväll ;)

Av Elin Ek - 26 januari 2011 19:51

Förresten så håller jag just nu på att samla/fixa iordning lite recept.
Om ett tag (när jag fått ihop tillräckligt med recept) så kommer vi att köra en månad med LCHF, fast det blir då mjölkfri LCHF.
Vi kör en provmånad, fungerar det så fortsätter vi, fungerar det inte så har vi inget att förlora utan får helt enkelt prova oss vidare.


Kommer då även att lägga upp recept och lite sånt här i bloggen.

Av Elin Ek - 26 januari 2011 19:42

Jag blir så jävla förbannad, det är inte undra på att det finns hundar/djur där ute som är helt förstörda i huvudet...
Först skaffar man tydligen hund, sen kommer man på att man jobbar ju faktiskt heltid och inte kan lämna hunden så många timmar, och efter det kommer man på att man kanske egentligen inte har tid för en hund. Tänker man inte på sånt innan?


Nä, det är alldeles för lätt att skaffa djur. Att ta en liten valp från sin mamma redan vid 8 veckors ålder är en fruktansvärt stor omställning för en hund (dessutom är hunden egentligen inte redo då, 10 veckor vore bättre) Och sen när hunden äntligen börjat känna sig trygg igen i sitt nya hem, ja då kommer ägaren på att den inte har tid för en hund och så ska hunden få byta hem igen efter bara några månader. Inte undra på att det finns så många osäkra hundar där ute.


En hunduppfödare skulle jag aldrig klara av att vara den saken är då säker, jag skulle förfölja dom som köpt hundar av mig, kolla hur hundarna har det, spionera på nätet, ja allt. Det skulle aldrig fungera, dessutom skulle jag nog ha svårt att hitta köpare som skulle leva upp till mina krav :P


Men som sagt, det är alldeles för lätt att skaffa djur. Tänk över om ni verkligen har tid och råd med ett djur INNAN ni skaffar det. Det är ett liv det handlar om, en alldeles egen individ som förtjänar att ha det bra.

Av Elin Ek - 26 januari 2011 10:28

I måndags var jag ut till stallet, tog en tur med Mackapären.

Var kanonfint på morgonen, sen mulnade det på men när vi väl kom iväg så sken det upp igen. Underbart.

Macken blev lite piggelin sådär, nåt litet skutt här och där när han inte fick springa iväg som han ville :P

Det bästa med honom är nog att han är pigg men ändå gör han inga knyck, han skuttar till och lägger till nån liten kick här och där men han gör det så mjukt på nåt sätt.
Eftersom att jag har problem med nacken och ryggen blir det inge bra om han gör nåt tvärknyck, smäller det i nacken så svimmar jag om jag har riktig otur :P
Så därför är mackapären perfekt för mig, sådär lagomt pigg men aldrig dum, trafiksäker och en riktig skogsmulle men som ändå inte är tråkig.


Han blev dock lite svettig och la sig ner i boxen sen och rullade i spånet. Skitsnyggt.



Syrran var ju också med ut, hon red på sin andra häst.
Idag höll vi oss på åsen och hon var inte ner i nån snödriva :P Han är så duktig den lilla yrbollen.


Ruskigt fin är han också, även om han är lite småknasig sådär.     

Av Elin Ek - 26 januari 2011 10:16

I söndags var vi upp på ikea en sväng (igen) blev lite småsaker och en till grind som nu sitter mellan vardagsrummet och hallen.

Var även på Bauhaus och kikade på bänkskivor och kakel. Har inte hittat nåt kakel som jag tycker passar till köket jag har valt ut, det enda som passar är typ vitt men jag vill inte ha vitt. Så igår ritade jag om köket, bytte luckor, bytte bänkskiva och bytte handtag.
Köket blev lite dyrare nu med andra luckor, men å andra sidan så är bänkskivan billigare och det blir dessutom billigare om man kan köpa väggplattor från ikea istället för på bauhaus för där går dom på typ 550kr/m. Så jag tror det blir ungefär samma pris ändå på slutet.


Nya köket är i alla fall med vita luckor istället för off-white som dom förra var, grå/svart bänkskiva istället för ek och andra handtag. Men fortfarande med 4st vitrindörrar.



Idag fortsätter städningen jag påbörjade igår. Dammsög allt utom vardagsrummet igår, idag ska sovrummet dammsugas, allt ska dammas och köksgolvet ska torkas. Badrummet skulle behövas tas också, får se om jag orkar/hinner.


På fredag är det begravning. Halv ett ska vi vara i forsa kyrka. Måste kolla om jag har nå kläder att ha på mig, vad har man på sig på en begravning?


På lördag bär det av till härjedalen, vi ska fira min farmors syster som blir hela 100 år, de ni.   

Av Elin Ek - 22 januari 2011 09:57


Min hals håller seriöst på att ta död på mig. Vaknade i morse och kunde inte svälja, gjorde så förbannat ont.
Tvingade i mig en macka och kaffe, tog sedan en alvedon och en ipren (måste äta innan värktabletter annars pajar magen) plus halstabletter (zyx som ska bedöva lite) nu börjar det bli så att jag kan svälja igen utan att det kommer tårar ungefär. Ont gör det men inte lika ont.


Lilltjejen sover nu igen, hon vaknade 20 i 8 i morse så lite sovmorgon fick vi. Hon sover väl ca 30 minuter antar jag.
Jag tänkte göra mig i ordning och lite sånt, sen ska jag laga mat till alla som är här och donar, efter det drar jag ner på stan för att kolla om dom har det där pulvret som ska vara ett mjölkfritt substitut till creme fraiche, har jag tur så. Annars får vi helg enkelt beställa hem det för att prova om det går att äta.


Efter det drar jag till stallet, håller tummarna för att solen ska kika fram idag så att vi får fint ridväder. Även om jag har ont i halsen så behöver jag frisk luft och jag antar att vi bara ska skritta så...


Nä, kleta på lite smink så att man ser ut som en människa igen kanske. Finns nog ingen som ser så sliten ut som mig på mornarna :P Att jag dessutom är så ljus så att varken ögonbryn eller fransar syns gör ju inte saken bättre...

Ovido - Quiz & Flashcards