En desperat hemmafrus bekännelser

Alla inlägg under november 2011

Av Elin Ek - 28 november 2011 23:02

Okej då jag ger mig, nu har jag fått samma utmaning av tre olika personer Tessie Lina och Malin så jag antar att jag måste sluta ignorera den nu och sätta mig ner och göra den :P


1. När ingen hör eller ser mig... Löser jag sudoku på toaletten, sjunger hellre än bra, vickar på röven när jag diskar, dansar verkligen som om ingen ser, tränar (nåde den som ser mig träna :P) ja listan kan göras lång...
2. Jag går aldrig hemifrån utan... Kläder, värktabletter och mobilen (oftast, senil som man är så glömmer man det mesta)
3. Min blogg heter som den gör för att... Den har ju typ två namn, det ena för att jag ibland känner mig som en desperat hemmafru och iskugganaveken är just för att jag heter Ek i efternamn och har min familj skyddad under mig.
4. Om jag vågade skulle jag... Ta lite mer plats, inte låta mig tryckas ner, stå upp för mig själv lite mer. Men jag jobbar på det, det kommer... 
5. Om 10 år kommer jag att... Fortfarande vara 23 år ;) Ha ett till barn om inte generna slår igenom så att det blir två (fast det kan ju bli 0 också, det vet man ju inte) Jobba med det jag vill även om det kanske inte är på heltid. Jag kommer även att äga en mustang som sommarbil... Fler planer än så har jag faktiskt inte, just nu...


Och eftersom att ni alla har utmanat mig så tänker jag minsann inte skicka denna vidare till nån :P

Av Elin Ek - 24 november 2011 08:28

En lite bättre bild på den fiiina fina bilen. Lite skitig dock men det går inte att undvika när det är sånt här väder.



Idag när jag lämnade lilltjejen på dagis kom en kille alldeles efter oss, när han kom in sa han "jag visste att Indra var här för jag såg hennes svarta bil, Indra hade en blå bil förut men nu har hon en ny" Fan ungarna har koll :)


Känns lite sådär lyxigt att trycka på en knapp på nyckeln så åker bakluckan upp, så slipper man ställa ner matkassarna på backen för att öppna (dessutom slipper man bli skitig för jävlar vad bakluckan blir skitig fort) Men min favoritgrej är ändå fungerande rövvärme, jag är ju en sån som kan sitta med den på när jag kör bil på sommaren (inte på dagarna då men ibland på kvällarna) Värme på ryggen är så jävla skönt när man har ont...  

Av Elin Ek - 24 november 2011 08:09


Boken jag läser nu för andra gången är så jävla bra, av vad jag upplevt och sett så stämmer allt det som står. Om hur barn blir när dom blir kränkta under sin uppväxt, om hur självförtroendet och självkänslan trycks ner till obefintlighet.
Nu menar jag inte bara uppenbara kränkningar utan även när föräldrar talar om för barn att dom inte kan, eller bara ord som "hur många gånger ska jag behöva tala om för dig..." just den meningen talar om för barnen att dom inte förstår något, att dom inte fattar nånting. Det tär på barnets självförtroende.


Det står även att barn alltid samarbetar, ibland sammarbetar dom bara för mycket. Dom kan även samarbeta rättvänt eller spegelvänt. Barn gör inte som vi säger, barn gör som vi gör.

T.ex en mamma som är jätteorolig för att lämna ifrån sig sitt barn till dagis och går hem och gråter får ofta (kanske inte alltid) ett barn som gråter vid lämning eller hämtning. Förälderns oro speglas över till barnet och barnet tar åt sig av det och vet att något är fel.
Sen kan det ju gå i perioder såklart, när barnet inser att mamma faktiskt går så kan det vara nå vecka av gråt och sen går det över.


Jag märker det väldigt väl på lilltjejen, de dagar jag har väldigt ont, mår skit och bara vill gräva ner mig, eller sätta mig i ett hörn och gråta, ja då speglas det över på henne och hon blir ett helt annat barn, hon blir frustrerad, klängig, gnällig och slänger saker (kanske för att jag själv känner att jag sånna dagar helst vill slänga in mig själv i väggen)

De dagar jag mår bättre, har ett inre lugn och känner att livet ändå fungerar, ja då är hon världens snällaste barn som klär på sig utan problem, lyssnar på mig när jag säger ifrån utan bråk och leker snällt med sig själv.
Även om jag själv döljer min frustration så känner hon av det.


Det kan ju även vara så att mammor som går och oroar sig över saker hela tiden får barn som är just gnälliga för att dom känner av mammans inre oro. 

Jag tror att det kan stämma ganska bra.


Däremot är det så jävla jobbigt för mig att läsa vissa kapitel i boken, varför tänker jag inte gå in på men det har satt igång en hel del i mitt huvud. Jag börjar förstå vissa saker nu, varför det är som det är. Det är ett fruktansvärt jobbigt uppvaknande för mig. Det kanske är nu, när jag börjar förstå som jag ska ta tag i saker och bearbeta dom.

  

 

Lilltjejen har fått en liten fotölj som går att vika ut till en typ, ja vad ska man kalla det, bädd??
Hon älskar den, viker ut det, ihop den, slänger sig i den, bär runt den och myser i den... Älskade gojänta...



Jo just ja, boken jag läser för andra gången heter "ditt kompetenta barn" skriven av Jesper Juul. En bok jag tycker är obligatorisk för alla föräldrar att läsa för den är så jävla bra.

Av Elin Ek - 22 november 2011 15:12

Vädret måste ju vara det folk klagar mest på, helt ärligt.

När det är snö, ja då vill inte folk ha snö, och när det inte är snö, ja då ska dom ha snö...


Det är mysigt med snö, det kan jag hålla med om, jag gillar vintern. Eller rättare sagt jag gillar alla årstider, det är det som är det bästa med att bo i sverige. Jag tyckte det var skitmysigt förra året med all snö vi hade, det gjorde mig ingenting att skotta fram bilen eller skrapa rutorna, det hör till.

Till det hela kan jag tillägga att sommaren före, den som alla klagade på var så varm skrev folk att det var för varmt och att dom inte skulle klaga till vintern när det kom snö, och sen kom vintern, och klagandet.


Jag älskar varma somrar, och snörika vintrar...
Men jag har även insett att folk inte kan låta bli att klaga på vädret, vare sig det är varmt eller kallt. Människor älskar att klaga på vädret, så är det bara...

Kan däremot tillägga att jag inte direkt är så förtjust i vädret som det är nu, även om jag inte klagar så mycket över det (även om jag gör det nu, dubbelmoral när den är som bäst :P) när det ligger runt nollan och är sådär råkallt, jag fryser ihjäl när jag är ute och rider, men sen får man komma hem, krypa in under en filt och dricka en kopp te så är allt bra igen. Sen att jag blir pissdålig i lederna när det är en sånt här väder får jag försöka se förbi, jag kan inte rå över vädret hur jag än gör så det är bara att finna sig i hur läget är och göra det bästa av situationen...

Av Elin Ek - 22 november 2011 12:55

Blev lite tidig till jobbet idag, svängde in på bilmetro för att beställa gummimattor till bilen och det gick lite snabbare än vad jag trott, så nu har jag precis ätit upp min lunch och vilar magen lite innan det är dax att sätta igång med arbetet, jag har en hel del att göra idag...


För övrigt så är jag helt förälskad i min (våran) nya bil, ååå vad jag tycker om att köra runt i den. Jag skulle kunna nöjesköra i timmar, fast det har jag ju inte tid med :P


Igår köpte vi även en ny symaskin, min började krångla och remmen i den behövde bytas. Kollade på nätet och den kostade 300kr men dom hade ingen i lager, sen vet jag inte om det bara var den eller om det är nåt mer. När jag satt där och googlade upptäckte jag att min symaskin är från 1972 så det kanske var dax att byta upp sig. Även om den säkert bara behöver lite omtanke så var den rätt tung att släpa framåt och tillbaka in i garderoben, lets face it, jag är 156 lång och så fort jag köper ett par byxor får jag sätta mig och sy upp dom så jag släpar den rätt mycket framåt och tillbaka.


Lilltjejen fick också en ny stol igår, en sån där i tripp-trapp modell från jysk. Hon vill ju inte sitta i sin ikeastol längre och sitter inte still i den för fem öre, istället har hon dragit fram en pall som hon ska sitta på och den är ju för låg för henne, så nu blev det en sån. Tänkte ett tag försöka hitta en begagnad och måla den vit eller svart/brun men sen insåg jag att det kommer jag inte ha tid med, det är så mycket som ska göras innan om jag får tid.


Till helgen ska det även adventpyntas, nog är jag sugen på att göra som så många andra och börja nu men nä, jag ska vänta. Jag är ju en sån som inte pyntar före första advent, fredagen eller lördagen före kan jag gå med på. Pyntar jag tidigare blir jag pissless på julen redan i mellandagarna och vill plocka ner allt :P Vanligtvis brukar jag plocka ner det mesta vid nyår, då känns det som att julen är över. Jag pyntar inte tidigare jag plockar ner tidigare istället :P

Av Elin Ek - 16 november 2011 22:26

Ni som känner mig är ju lite smått medvetna om mitt skoberoende, jag är så sjukt svag för snygga skor...
Och nu råkade det bli som så att jag klickade hem ett par som jag suktat efter ett tag, risken är dock att jag kommer att beställa fler om dom här nu råkar vara sköna. Det finns nämligen en hel del skor jag suktar efter.
Jag har totalt kärat ner mig i märket Iron Fist, det är jag nog inte ensam om. Så grymt snygga kläder och framförallt skor ;)


 


Nu hittade jag dessa till ett bra pris så då kunde jag inte låta bli...

Har även hittat en plånbok som jag inte kan sluta tänka på, en sån där som man bara mååååste ha ;)...


Jag börjar med dom här, sen får vi se om det blir fler så småningom...

Av Elin Ek - 16 november 2011 18:51

Jo just ja, har ju glömt att presentera nya pärlan...

Får väl återkomma med en bättre bild sen i dagsljus...


Nu håller vi oss borta från soptunnor och andra hårda saker som kan buckla bilen ;)
Sjukt nöjd än så länge, betydligt mer drag i den här än i min gamla pärla dessutom är den enligt mig grymt fin...
Lämpligt som fan med kurvljusfunktion, lysena följer med ratten och det tänds en extra lampa när man svänger, fyrhjulsdrift (såklart) och stora stereon med mp3-cdväxlare.


Måste nog bege mig ut på en längre tur nån dag. Den tilltänkta julklappen till N var tyvärr såld :( Så nu vet jag inte hur jag ska göra men det visar sig...


Nu väntar jag på att lilltjejen ska somna så att jag kan dammsuga klädkammaren, lillhallen och vardagsrummet. Sen ska golven torkas i kök och vardagsrum, resterande rum orkar jag faktiskt inte torka en gång i veckan så det får bli varannan... Skulle behöva damma också men vi får se vad energin räcker till, efter ca 4 timmars sömn är jag lite trött idag...

Av Elin Ek - 15 november 2011 14:16

Sitter just nu och petar i mig lite lunch, och som vanligt måste jag ha nåt att göra medans. Det är ju så tråkigt att äta själv.
Jag har hittat en julklapp till N, har dock ett stort problem, jag vet inte hur jag ska kunna få hem den/gömma den för honom fram till jul. Åker jag iväg och hämtar den så kommer han ju märka det, inte minst på tankmätaren :P
Kan ju i och för sig säga att jag ska åka och hämta en julklapp till honom men då återstår problemet att gömma den för honom fram till julafton, den är ju inte direkt liten och jag tror knappast att den går in i en garderob...


Sen måste jag ju åka efter jobbet och då kanske det blir för sent för lilltjejen att åka en bit, så då behöver jag barnvakt, och så vill jag ju inte åka själv heller :P
Måste försöka lösa det där på nå sätt, och även mäta om grejen i fråga går in i bilen annars så står jag ju där med en julklapp som jag inte får hem...


Men problem är till för att lösas...

Presentation


Mitt namn är Elin, här skriver jag om min vardag som mamma, om min viktnedgång med LCHF, mina intressen, och allt som hör livet till...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards